Pek çok kadının korkulu rüyalarından birisi kısırlıktır. Anne olamamak ve bunun neticesinde çocuk sahibi olamama kadınlar içi büyük üzüntü kaynağı olabilmektedir. Yumurtalık kistinin kısırlığa olan etkisi, hangi yumurtalık kistleri kısırlık yapar, hangileri yapmaz bunlar üzerinde durmaya çalışacağız.

Kısırlık nedeni olarak sayılmayan ve kısırlığa yol açmayan yumurtalık kistleri olarak follikül kisti, korpus hemorajikum kisti ve korpus luteum kisti olarak bilinen bu kistler adet döngüsü içinde yer alan kistlerdir ve bu kistler kısırlığa yol açmamaktadır. Bunun dışında yumurtalık dokusunda yer alan kistadenom ve dermoid olarak adlandırılan kistler de çok büyük olmadıkları için kısırlığa neden olmazlar.

Kısırlığa yol açan ve kısırlık dışında bazı ciddi sorunlara da yol açabilen kistler içinde çikolata kisti olarak bilinen kisttir. Bu kistin iç yüzeyi rahim içi tabakası hücreleri ile örtülüdür ve adet döngüsüyle birlikte kanamayla birlikte büyümeye devam etmektedir. Bu durumda sağlıklı biçimdeki yumurtalık dokusunun bozulmasına yol açmakta ve bunun sonucunda kısırlık oluşmaktadır. Bu durumda olan kişiler için değişik tedavi yolları bulunmaktadır. Hastalığın seyrine göre bu tedavi değişmektedir. Hastalığın ilk evrelerinde kistler çok büyümeden ilaçla tedavi yapılabilir. İlerleyen dönemlerde kistlerin daha belirgin olduğu durumlarda ise hastalık çok ilerlediği zaman kistlerin tedavisi için cerrahi yönteme başvurmak gerekebilir.

Tedavi Olunmazsa Ne Olur?

Kısırlığa neden olan çikolata kisti adı verilen hastalık mutlaka tedavi edilmesi gereken bir hastalıktır. Kısırlık nedeni olan çikolata kisti kısırlık dışında yumurtalıklarda kanser olmak riski gibi önemli sonuçlara da yol açmaktadır. Bu bakımdan zaman geçirmeden tedavisi yapılması gerekir. Çikolata kisti tedavi edilmezde yumurtalık kalitesi düşer. Yumurta ve tüp ilişkisi kesilir. Tüm bunlar sonucunda kısırlık daha da belirgin hale gelebilir. Çikolata kistinin varlığına rağmen hamile kalabilmiş kişiler olabilir. Bu durumda kistlerin büyümesi ve ilerlemesi durabilir ancak hastalık ortadan kalkmaz. Bu bakımdan hastalığın tedavisi bir an önce yapılması önemlidir. Hastalığın kesin tanısı konulduktan sonra doktor önerisi doğrultusunda hastalığın bir an önce gerektiği şekilde tedavisine başlanır. İlk zamanlarda belirttiğimiz gibi hastalığın yeni başladığı zamanlarda ilaç tedavisine başlanır. Eğer hastalık çok ilerlediyse ve kistler büyüdüyse bu durumda operasyon olunması gerekir. Bu kistlerden tamamen kurtulmak için bir an önce tedavi yapılması gerekir. Tedavinin aksatıldığı durumlarda yukarıda belirttiğimiz gibi başta kısırlık olmak üzere ciddi hastalıklar görülmesi muhtemeldir.

Polikistik Yumurtalıklar da Kısırlık Yapabilir

Çikolata kisti dışında kişilerde kısırlığa yol açan durumlardan birisi de polikistik yumurtalıklar olmaktadır. Bu yumurtalıklar yumurtalıkta çok sayıda kistin oluşmasıyla meydana gelir. Bu gibi durumda temel belirtiler olarak düzensiz adet durumları, bazı durumlarda da hormon yükselmesi görülebilir. Polikistik yumurtalıklar da kısırlık sorununa yol açabilir. Bu noktada da zaman kaybetmeden gerekli tedavinin olunması gerekir.

Gerek çikolota kisti, gerese polikistlik yumurtalıklar olarak adlandırılan durumlarda vakit kaybetmeden bir önce gerekli tedavinin zamanında yapılması önemlidir. Zaman ilerledikçe ve sorun daha çok büyüdükçe tedavi daha güç bir hale gelebilir ve bunun neticesinde geri dönüşü olmayan ciddi sorunlar ile karşılaşılması muhtemel olduğu için bu gibi durumlarda vakit kaybetmeden tedavi olmakta yarar vardır. Bu kistler dışında saymış olduğumuz diğer kistler kısırlığa yol açmamakla birlikte yine de tedavilerinin yapılması gerekebilir. Bu tip durumlarda sorun küçük gibi görülse de ilerleyen zamanlarda eğer tedavi aksatılırsa farklı sorunların yaşanması beklenebilir.