Tüp bebek tedavisi, en başarılı yardımcı üreme yöntemidir. Ancak buna rağmen başarı şansı hala yüzde yüz değildir. Bu nedenle çiftlerin kendilerini başarısızlığa da hazırlamaları gerekir. İlk denemede başarısız olan bir tedavi sonrasından, neden başarısız olunduğu bulunmalı ve buna göre yeni bir tedavi planlanmalıdır.  Tüp bebek tedavisinde ilk denemede başarılı olamamak, çiftleri hayal kırıklığına uğratmamalıdır. Bu aşamada önemli olan kadının yaşıdır. Fakat kadının yaşı ilerlemiş ise, zaman bizler için önemlidir. Tedavi için zaman kaybetmeden çözüm yöntemleri bulunmalı, başarısızlık sebepleri saptanmalı ve yeni bir tüp bebek tedavisi planlamalıdır. Kadının yaşının ilerlemesi durumunda özellikle 35 yaş ve üzeri kadınlar için başarıya ulaşmak adına daha fazla tüp bebek tedavisi uygulamaya ihtiyaç duyulabilir.

Tüp bebek tedavisinin başarısız olmasına sebep olabilecek faktörler nelerdir?

Başarısız tüp bebek tedavilerinde ilk sebep olarak embriyo ile ilgili bozukluklar akla gelmelidir.  Bu gibi sorunlar tedavide başarısızlığa yol açabilir.

Bunun dışında;

• Laboratuvar ortamının uygun olmaması,
  • Anne adayının rahmi ile ilgili sorunlar,
  • Cerrahi girişimler sonunca yaşanan yapışıklıklar,
  • Kürtaj,
  • Bazı hastalıklar,
  • Miyom ve polip gibi yapılar,
  • Çikolata kistleri gebe kalma önündeki engel olabilir.
  • Tüplerdeki tıkanıklıklar,
  • Geçirilmiş ya da halen mevcut olan enfeksiyonlar,
  • Karın içi yapışıklıklar olarak sayı

Başarısız tüp bebek ve sonrası

Başarısız tüp bebek tedavisinden sonra mutlaka sorunun hangi aşamadan kaynaklandığı tespit edilmelidir. Yapılan rutin testler haricinde çeşitli testler de uygulanabilir. Bu testlerden bazıları ise:

• Ultrasonografi
  • HSG (Rahim filmi)
  • Histeroskopi (kameralı rahim inceleme)
  • Preimplantasyon (genetik tanı)
  • Yapay rahim uygulamaları
  • Blastosist transferi

Tüp bebekte başarısızlık oranları nedir?

Başarısızlık oranı, kadının yaşı ilerledikçe artar. Bununla beraber tedaviyi etkileyen iç ve dış birçok faktör bulunmaktadır. Kadının yaşı ilerlememiş ise tüp bebek tedavisi ile başarı şansı %60’tır. Bu başarı şansı çeşitli yöntemlerle arttırılabilir. Anne adayı 40 yaşlarında iken başarı şansı %20’lerde olmakta iken, 40 yaşını geçmiş kadınlarda başarı şansı daha çok düşmektedir.

Başarısız tüp bebek denemeleri sonrası ne zaman yeni bir deneme yapılmalıdır?

Yeni bir tedaviye başlamak için 1 yada 2 ay beklenmesi yeterlidir. Anne adayının yaşı küçükse ve psikolojik olarak daha çok süreye ihtiyaç duyuyorsa, daha fazla bekleyebilir. Ancak anne adayının yaşı 35’ten fazla ise diğer tedavi için zaman kaybetmemelidir.